12 Şubat 2013 Salı

Orada bir Afgan kız var uzakta...


Saat 07: 00...
 Okula gitmeden önce her zamanki gibi ayılmak için salona gelmiş
kırmızı battaniyenin altına girmiş kızıma bakarken 
hikayesini dinlediğim Afgan kızı geliyor aklıma.
Gerçek bir hayat hikayesi...
Kız, Taliban döneminde geçirmiş çocukluğunu.
Babasının BBC'den haberleri dinleyip Taliban dönemi bitti,
artık gerçek bir okula gidebileceksin dediği anı dün gibi hatırlıyor.

Taliban döneminde kız çocuklarının okula gitmesi yasak.
Ama eğitimin önemini bilen ve kızlarına değer veren babalar ne yapıp edip
kızlarını eğitiyorlar.
Hem de ne şartlarla...

Kızlar erkek kılığına girip, ya da alışveriş yapmış gibi eline bir poşet alıp,
ev kılığındaki gizli merkezlerde eğitim alıyorlar. 
Hayatlarını riske attıklarını bile bile.

Babası o kıza diyor ki bir gün, 
"Bak güzel kızım, bir gün sahip olduğun her şeyi elinden alabilirler,
paranı, evini, her şeyini kaybedebilirsin. 
(Kafasını göstererek) Bir tek burdakileri alamazlar." 
Ben bunu internetten seyrederken, içimden bi de kalptekini diye ekledim.
Ve nasıl gözlerim doldu babanın sergilediği böylesine bir farkındalığa.

Sonra kız eğitimine devam ediyor.
Yurt dışına gidiyor, üniversite okuyor, geri dönüyor.
22 yaşında ülkesinde kızların eğitildiği SOLA isimli merkezi açıyor.
Ve birçok kız burada eğitim görüyor.

Bu arada kızlardan bazılarının babaları tehdit ediliyor.
Kızını buraya göndermeyeceksin diye.
Hatta içlerinden birisi kızını okuldan almış dönerken, bir gün öldürülmeye çalışılıyor. 
Eve geldiğinde kendisini telefonla tehdit eden kişiye :
Beni şu an öldürebilirsiniz, ama kızımın eğitilmesini engelleyemezsiniz.

SOLA'nın 22 yaşındaki kurucusu diyor ki, 
kızların geleceğinde babalara büyük rol düşüyor.
Babaların kızlarına değer vermesi değiştiriyor bu kızların kaderini.
Ve böyle bir eğitim sistemini kuran o genç kız gibiler...

Fark yaratmak işte bu! 
İnsanın yüreği kanatlanıyor böyle "fark yaratan hayatlar"ı gördükçe.

Ve ne kadar şanslıyız diye düşünmeden edemiyorum.
Kızlarımız sabah kalkıp özgürce okula gidebiliyor diye.


5 yorum:

asyanınsesi dedi ki...

Bu konuyla alakalı çekilmiş Osama adlı bir film vardı...Korkunçtu
İslam adına bir çok değerim sıfırlanmıştı bu filmden sonra
Umarım kızlarına değer veren Afgan babalar çoğalır ve bir zamanların o güzelim modern Afganistan'ı geri gelir

resimli günlük dedi ki...

Bunu okullara oflaya puflaya giden, haydi yavrum ders çalış demekten anne babayı bizar düşüren kız öğrencilerimize de izletmeli. İlk önce onların ihtiyacı var çünkü şanslarının farkına varıp bunun kıymetini bilmeye.

İmza: Bir öğretmen.

DERYA KURT dedi ki...

Bu şansımızın elimizden alındığını hiçbir zaman görmemek dileğiyle...

Bahar ve kızısı Yağmur dedi ki...

çok şükür

Deniz dedi ki...

-Asyanın sesi, ben de umuyorum, bütün dünya kızları için

-Resimli günlük, hatta bütün erkek çocuklara da seyrettirmeli. Herkes özgür eğitimin değerini bilsin

- Derya, amin...


-Baharcım, çok şükür gerçekten çok şükür