29 Mart 2013 Cuma

Klişeler var ya o klişeler...


Öyle klişelerle yoğrulmuş ki bizim neslin çocukları küçükken.
Kadın-erkek rolleri, insan ilişkileriyle ilgili...
Mesela kadının yeriyle ilgili kendimizi yırtıyoruz da,
kadınlar olarak kendimizle ilgili ne önyargılar barındırıyoruz acaba? 
Ben çevremde duyduğum bazı örnekler ve genellemeler 
karşısında gerçekten şaşırıyorum.
"Kadın şoförler kötüdür. Kadınlarla çalışmak zordur. Kadın doktora gitmem.
Kadın kadının kurdudur. Erkekler daha yetenekli diyen bile var."
Ve bunların hepsini söyleyen, çok hüzünlü ama kadınlar. 
Üstelik son derece yetenekli, son derece iyi araba kullanan, kadınlarla gayet de iyi çalışan kadınlar.
Ama öğretilmiş, öğrenilmiş jenerik cümleler sinmiş çocukluk hatıralarına.
Gelin de, aynı fikirleri dillendiren erkeklere kızın şimdi.
Önce bizim hamurumuz değişmeli...

Haa bu arada ters açıdan kurulan jenerik cümleleri de yanlış buluyorum.
Bir kısım kadın da, aman domestik olmayayım diye örgüden, hamurdan, yemekten,
nakıştan, tarhanadan soğutuldu. 
Oysa o uğraşlar, kadın ruhunu iyileştiriyordu, inceltiyordu, kokusu, dokusu huzur veriyordu.
Mantı açan, kek yapan kadın dışarıda nasırlaşan yüreğini
yumuşatabilirdi.

Bu klişelerin var ya, topunu çöpe tıkmalı başka bir şey değil. 

Neyse ki, bir süredir klişeler nötrleştirip, dengeler yerine oturmaya başladı sanki.

Peki klişeler nereden geliyor, uzaydan değil tabii.
Marketten kitap almak çok adetim değildir, ama fiyatı da çok uygundu aşağıdaki masal kitabını aldım.
Okuduklarıma inanamadım.  Hayatta gördüğüm en psikopat kral tiplemesi ve 
çaktırmadan da erkek protipi... Adı Griselda! Sakın almayın... 
" Kral, karısının bu kadar sevilmesinden, saygı gösterilmesinden rahatsız oluyordu.
Onun bu kadar iyi olamayacağını düşünüyordu. Onu zorlu bir sınavdan geçirmeye karar verdi.
Bu şekilde onun gerçekten ne kadar sabırlı olabileceğini öğrenecekti... " 

Klişelerin hepsini yok etmek ne kadar mümkün bilmiyorum 
ama en azından uyanık olmak lazım, uyanık.




1 yorum:

Adsız dedi ki...

katılıyorum size, bu klişelerin tümünü çöpe atmalı. umarım ben de kızımı güzel insan olma yolunda iyi yönlendirebiliyorum. sevgiler, aynur.